În fiecare an, în a treia joi a lunii noiembrie este celebrată „Ziua naţională fără tutun”. Campania reprezintă o oportunitate pentru creșterea gradului de conștientizare în rândul populației privind efectele nocive ale consumului de tutun și ale fumatului pasiv, cu scopul prevenirii iniţierii consumului, precum și pentru descurajarea utilizării tutunului sub orice formă. Anul acesta, campania se desfășoară pe toată durata lunii noiembrie într-un cadru nou, generat de pandemia COVID-19. Datele cumulate până în prezent sugerează că fumatul se asociază cu o severitate crescută a bolii.
“ COVID-19—UN MOTIV ÎN PLUS PENTRU A RENUNȚA LA FUMAT!”
În intervalul 2011 – 2018, consumul de tutun în România a crescut cu 14,9%, mai ales prin creşterea consumului în rândul tinerilor din grupa de vârstă 15-24 de ani (cu o creştere relativă de 48,3%) şi al femeilor (cu o creştere relativă de 27%), în condiţiile în care proporţia celor care au avut o tentativă de renunţare la fumat în ultimul an a suferit o scădere relativ semnificativă, comparativ cu 2011 (de 37%), chiar dacă aproape 5 din 10 fumători (48,2%) afirmă că vor să se renunţe la acest obicei în viitor.
În contextul actualei pandemii de COVID-19, pornind de la riscul suplimentar generat de asocierea dintre fumat și COVID-19, campania din acest an este un apel pentru sănătate prin sloganul: ”COVID-19—UN MOTIV ÎN PLUS PENTRU A RENUNȚA LA FUMAT!”
Scopul campaniei este reducerea prevalenţei persoanelor care consumă tutun, chiar şi în scop experimental, printr-o informare şi conştientizare cu privire la efectele nocive ale tutunului, indiferent de forma în care este utilizat (produse clasice, produse noi sau ţigară electronică) și la riscul suplimentar generat de asocierea fumatului cu infectarea cu SARS-COV2.
Obiectivul campaniei este creşterea numărului de persoane care aleg să nu înceapă să fumeze, precum şi a celor care renunţă la fumat, protecţia faţă de expunerea la fumul de tutun, prevenirea experimentării unor produse cu tutun promovate ca fiind mai puţin nocive.
În România, Campania cu sloganul ”COVID-19—UN MOTIV ÎN PLUS PENTRU A RENUNȚA LA FUMAT!” este coordonată metodologic de Ministerul Sănătăţii prin Institutul Naţional de Sănătate Publică.
În judetul Vaslui, activitătile vor fi asigurate de Compartimentul Evaluare si Promovare a Sănătătii prin: informarea populatiei cu privire la efectele nocive ale fumatului in contextul pandemiei Covid 19 si difuzarea de informatii pentru populatia generală prin retelele de socializare.