Știri Online * Ultimele Știri din Bârlad, Vaslui, Huși, Negrești, Murgeni * Știrile zilei * Actualizat azi

: luni, 19 aprilie, 2021

Starea vremii astăzi

: 19 aprilie, 2021
7 C
Bârlad
- Reclamă -

Iluminatul festiv ,un sac de bani cheltuiți de Primăria Bârlad

Cele mai citite

Iluminatul festiv ,un sac de bani cheltuiți de Primăria Bârlad

              Iluminatul festiv ,un sac de bani cheltuiți de Primăria Bârlad

Halucinant! În condițiile în care pe multe străzi din oraș ai nevoie de cizme de cauciuc sau de gondolă la o ploaie mai serioasă, Primăria Bârlad a achiziționat în 2019 ornamente luminoase destinate iluminatului festiv cu ocazia sărbătorilor de iarnă, în valoare cumulată de 215.418 lei (inclusiv TVA). Numai că datorită raportului Curții de Conturi Vaslui aflăm că acestea au fost cumpărate ILEGAL,deoarece suma depășește pragul pentru achiziții directe. Concret, prin achiziţiile directe efectuate, autoritatea contractantă a divizat contractul de achiziţie publică în achiziţii distincte de valoare mai mică contrar prevederilor art. 11 din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare.

Iluminatul festiv a scos din bugetul local o sumă colosală de bani! Felul cum au fost cheltuiți ridică alte semne de întrebare așa cum reiese din insemnările oficiale ale singurului organ abilitat să verifice felul  autoritățile locale gestionează banul public.

Conform raportului Curții de Conturi Vaslui aflăm că ”în cadrul auditării cheltuielilor cu bunurile şi serviciile realizate de entitate în anul 2019, echipa de audit a aplicat prin programul de audit teste specifice achiziţiilor publice realizate de UATM Bârlad. Astfel, urmare prelucrării cu ajutorul softului IDEA a informaţiilor din Macheta privind achiziţiile publice realizate de entitate în anul 2019, pusă la dispoziţie în format electronic de către UATM Bârlad, s-a constatat că pentru codul CPV 389298500-2 Ornamente s-au realizat achiziţii în valoare de 162.099 lei (inclusiv TVA), sumă ce depăşeşte pragul pentru achiziţiile directe prevăzut la art. 7 alin. (5) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice,în condiţiile în care Programul anual al achiziţiilor publice pentru anul 2019 nu cuprinde acest articol. Având în vedere riscurile identificate, urmare auditării prin eşantionare a cheltuielilor cu bunuri şi servicii la nivelul UATM Bârlad s-au identificat şi alte achiziţii de ornamente luminoase destinate iluminatului festiv cu ocazia sărbătorilor de iarnă, în valoare cumulată de 215.418 lei (inclusiv TVA), conform celor detaliate în procesul verbal de constatare 432/12657/12.05.2020 şi anexele acestuia. Raportat la cerinţele prevăzute de normele legale în vigoare, a rezultat că valoarea totală fără TVA a ornamentelor achiziţionate în anul 2019 destinate iluminatului festiv cu ocazia sărbătorilor de iarnă a fost de 181.023 lei, cu 45.963 lei mai mare decât pragul valoric de cumpărare prin achiziţie directă prevăzut de actele normative în vigoare.

Pentru iluminatul festiv o avere a dat Primăria Bârlad
sursa foto: Primăria Bârlad

Faţă de cele de mai sus, la nivelul UATM Bârlad s-au constatat următoarele neconformităţi cu privire la achiziţiile publice:

  • entitatea nu a procedat la fundamentarea corespunzătoare a achiziţiilor publice prin neincluderea în Programul Anual al Achiziţiilor Publice pentru anul 2019 a necesarului total al ornamentelor luminoase destinate iluminatului festiv;
  • prin achiziţiile directe efectuate, autoritatea contractantă a divizat contractul de achiziţie publică în achiziţii distincte de valoare mai mică contrar prevederilor art. 11 din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare.

Lipsa unei fundamentări corespunzătoare a necesarului de bunuri destinate iluminatului festiv, a condus la aplicarea unui tratament inegal şi discriminatoriu operatorilor economici, precum şi la lipsa de transparenţă în procesul de achiziţie publică.

Toate clarificările în legătură cu achiziţia de bunuri pentru iluminatul festiv sunt prezentate în detaliu în procesul verbal de constatare 432/12657/12.05.2020 şi anexele acestuia, cu precizarea că încadrarea achiziţiei parţial realizate în prevederile art. 31 din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare are un caracter speculativ în condiţiile în care entitatea nu a realizat o fundamentare corespunzătoare a achiziţiilor publice, în vederea stabilirii modului de realizare a achiziţiei de bunuri destinate iluminatului festiv, cu stabilirea necesităţii acestora, cu determinarea corespunzătoare a valorii estimate şi transcrierea lor în Programul anual al achiziţiilor publice întocmit pentru anul 2019. Mai mult decât atât, în situaţia în care se considera necesară aplicarea art. 31 din Legea privind achiziţiile publice, entitatea avea obligaţia de a elabora o notă justificativă în cazul atribuirii contractelor de achiziţie publică conform articolului menţionat, aspect nematerializat, fiind încălcate astfel prevederilor art. 14 din Instrucţiunea ANAP nr. 1 din 26 octombrie 2018 privind modul de interpretare a aplicării prevederilor art. 31 din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice.Mai mult, conform informaţiilor disponibile Online în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (portalul https://e-licitatie.ro/pub).

UATM Bârlad nu a respectat obligaţia legală de a transmite trimestrial în SEAP/SICAP o notificare cu privire la achiziţiile directe, grupate pe necesitate, care să cuprindă cel puţin obiectul, cantitatea achiziţionată, valoarea şi codul CPV. Nerespectarea prevederilor legale cu privire la achiziţiile publice a avut ca efect încălcarea principiilor care stau la baza contractelor de achiziţii publice prin neaplicarea unui tratament egal şi nediscriminatoriu operatorilor economici precum şi prin lipsa de transparenţă în procesul de atribuire al achiziţiilor publice.

În concluzie, entitatea auditată nu a respectat prevederile legale privind transparenţa în cazul achiziţiilor directe efectuate, respectiv a procedat în mod nelegal la divizarea contractului de achiziţie publică în mai multe contracte distincte de valoare mai mică, cu scopul de a evita aplicarea procedurilor de atribuire reglementate de lege.Cauzele şi împrejurările producerii abaterii constau în neaplicarea prevederilor legislaţiei în vigoare cu privire la achiziţiile publice, inexistenţa unor proceduri operaţionale de lucru care să cuprindă toată sfera de aplicabilitate a legislaţiei în vigoare (singura procedură prezentată a fost PO 03 privind achiziţionarea directă de produse/ servicii/ lucrări) şi funcţionarea necorespunzătoare a formelor de control intern” se arată în documentul oficial al Curții de Conturi Vaslui.

Instituția dă ca termen pentru remedierea ilegalităților data de 5 noiembrie,dar și măsurile care trebuiesc luate de către primarul Dumitru Boroș.

”Luarea de către ordonatorul principal de credite a tuturor măsurilor care să asigure:

  •  respectarea prevederilor legale privind fundamentarea achiziţiilor şi întocmirea programului de achiziţii, cu respectarea principiilor de transparenţă şi publicitate în aplicarea procedurilor de achiziţii publice, precum şi monitorizarea contractelor încheiate;
  • elaborarea/ revizuirea procedurilor operaţionale interne cu privire la activitatea de achiziţii publice şi implementarea acestora în activitatea entităţii care să conducă la remedierea abaterilor constatate;
  • supunerea spre analiză a acestei abateri ordonatorului de credite în vederea stabilirii răspunderii în sarcina persoanelor responsabile pentru nerespectarea atribuţiilor de serviciu şi recuperarea în solidar a amenzii aplicate pentru nerespectarea prevederilor legale cu privire la achiziţiile publice” se mai arată în documentul menționat mai sus.

Așteptăm cu viu interes să aflăm care sunt măsurile pe care le-a luat edilul șef Dumitru Boroș la adresa celor care au greșit,pentru a nu știu câta oară,și poate banul public va fi gestionat transparent și cu responsabilitate.

LĂSAȚI UN COMENTARIU

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- Advertisement -
- Advertisement -

Ultimele știri

Schimbare de ”gardă” la Inspectoratul Școlar Județean Vaslui

Liliana Ciobanu este noul șef al învățământului vasluian. Aceasta preia funcția de inspector general al ISJ Vaslui după ce...
- Advertisement -

Alte știri de interes

- Advertisement -